”Yrittäjillä menee iso kasa rahaa ohi”

– Täällä ei kovin helposti puhelinta kuule. Töitä tehdessä pidän vielä kuulosuojaimetkin päässä, kertoo yrittäjä Kari Varis meluisasta työympäristöstään.

Autopesula K. Varis on palvellut autoliikkeitä ja yksityisasiakkaita Porissa jo vuodesta 2000. Sekä siellä että pesulan toisessa toimipisteessä Raumalla on käytössä 02 Pron puhelinpalvelu. Jos yrittäjä ei itse pääse vastaamaan, puhelut siirtyvät 02 Pron asiakaspalveluammattilaisille.

 

41108747 - self car wash car cleaning. high pressure cleaning.

Pahinta on työn keskeytyminen

Autopesulaan soittavat asiakkaat haluavat aina paljon lisätietoja: he kyselevät esimerkiksi pesujen yhteydessä käytettävästä vahasta. Kari Variksen mielestä kamalinta puhelimeen vastaamisessa onkin juuri käsillä olevan työn keskeytyminen. Hän arvioi, että jokaiseen asiakaspuheluun menee noin 10-15 minuuttia, ja samalla autojono kasvaa hallin ulkopuolella.

Nykyään 02 Pro -palvelu lähettää vastaanottamistaan puheluista tekstiviestin Varikselle. Yrittäjä voi sitten palata asiaan paremmalla ajalla, vaikka toimipisteestä toiseen ajellessaan. Tekstiviestistä hän myös näkee heti, mistä asiasta asiakas haluaa keskustella. Ennen Variksella oli käytössään myös vastaaja, mutta se ei hänen mukaansa ole sama asia kuin oikea ihminen vastaamassa puhelimeen.

– Ei asiakas halua jättää ääniviestiä. Asiakas haluaa, että hänet noteerataan, Varis painottaa.
Variksen mukaan vain todella pieni osa hänen yritykseensä soittavista asiakkaista ei jätä viestiä 02 Pro -palvelussa vastaavalle asiakaspalvelijalle. Asiakkaiden kiinniottoprosentti on siis korkea.

Lisää myyntiä puhelimeen vastaamalla

– En edes tiennyt paljonko asiakkaita menetin ennen tätä palvelua. Melkein jokaisessa soitossa on kyse ajanvarauksesta, ja sen lähtöhinta on noin 80 euroa. Kolmella soitolla maksan jo palvelun kuukausimaksun, Kari Varis täräyttää.

Väittämänsä tueksi hän kertoo kahdesta viimeisimmästä 020202 Pro -palvelun vastaanottamasta puhelusta:

– Ensimmäisestä kontaktista sain 100 euron vahauksen ja toisesta ensin 150 euron työn, jonka lisäksi asiakas halusi vielä 120 euron työn. Molemmat puhelut olivat sellaisia, joita en ollut työnteon aikana lainkaan kuullut.

Autopesula K. Varis otti 02 Pro -palvelun käyttöönsä joulukuussa, mikä on autopesujen hiljaisin kuukausi. Silloin K. Variksella on tavallisesti noin 1–1,5 viikon jono. 02 Pro -palvelun ansiosta varauskirja täyttyi kuitenkin sitä vauhtia, että pian jonoa oli kolme viikkoa.

– Asiakkaita ei kuitenkaan haitannut jonotusaika. Heille oli tärkeintä, että heidän puheluihinsa vastataan, Varis toteaa.

Puheluiden vastaanottamiseen ei tarvita autopesun ammattilaista

Alkuun Kari Varis ei uskonut, että kukaan tuntematon ihminen voisi vastata autopesulan puheluihin. Siksi 02 Pron palvelu kuulosti liian hyvältä ollakseen totta.

– Ajattelin, että mistä he muka voivat tietää, mitä vahaa minä käytän? Palveluun paremmin perehdyttyäni ymmärsin, ettei puhelimeen vastaajan ole tarkoituskaan olla autopesun asiantuntija. Tarkoitus on ottaa asiakas kiinni ja huomioon. Hyvin toimiva asiakaspalvelu luo yrityksestä ammattimaisen kuvan.

Autopesulan asiakkaat ovat antaneet 02 Pro -palvelun vastaanottamista puheluista pelkästään positiivista palautetta. Varis toteaakin, että 02 Pro antaa parempaa palvelua kuin hän itse antaisi vastatessaan metelin keskeltä. Palvelu on paitsi ammattitaitoista, myös inhimillistä.

– Joskus saattaa tulla viesti, että soita isälle, Varis kertoo hymyillen.

”Viimeinen palvelu, josta minä luovun”

Kari Varis suosittelee 020202 Pro -palvelua pienille yrityksille – myös sellaisille aloille, joilla tarvitaan erikoisosaamista.

– Suosittelen kaikille yrityksille, joissa ei ole aikaa istua puhelimessa. Kaikkia hommia ei ole edes mahdollista keskeyttää. Tämä on tosi halpa palvelu suhteessa siihen, että yrittäjillä menee vastaamattomien puheluiden myötä iso kasa rahaa ohi. Minulla ei ole ikinä ollut näin hyvää palvelua. Viimeinen, josta minä luovun!

Lue lisää 02 Pron puhelinpalvelusta >>