Chat-myyjien ammattitaito muutti skeptikon innostuneeksi

Suomen Tilausaktiviteetit Oy on monenlaisen ryhmätekemisen asiantuntija. Yrityksen oma elämystehdas Action Factory Hämeenlinnassa järjestää yhteistä hauskanpitoa ja kisailua esimerkiksi virkistyspäiviin, polttareihin, saunailtoihin ja pikkujouluihin.

Yrittäjä Lasse Pakarinen sanoo olevansa erittäin skeptinen useimpia nykyaikaisia markkinoinnin keinoja kohtaan. 02 Pron chat-myyjää hän lähti kuitenkin testaamaan, koska asiakkuusasiantuntijan alkuhaastattelu sai luottamaan siihen, että kyse on oikeasta asiasta.

Pakariselle oli silti vaikeaa ajatella, että joku tuntematon taho ottaisi vastaan asiakkaiden tarjouspyynnöt.

– Kun varsinainen toiminta alkoi, olin ällikällä lyöty. Miten voi olla mahdollista, että tuntemattomat ihmiset pystyvät tekemään sellaista työtä, mihin en mielelläni suostu edes 10 vuotta omassa palveluksessani ollutta henkilökuntaa laittamaan?, Pakarinen ihmettelee.

– Kaiken a ja o on se, että siellä on oikeanlaiset ihmiset töissä. He ovat fiksuja viestijöitä ja tietävät, miten ihmisten kanssa ollaan tekemisissä. 02 Prolla on täyden kympin ihmisiä chatissa, olen todella tyytyväinen heihin.

Chat kiinnostaa asiakkaita

Pakarinen yllättyi siitä, miten hyvin asiakkaat tarttuivat chat-mahdollisuuteen. Osa yhteydenotoista olisi varmasti tullut toistakin kautta, mutta Pakarinen arvioi, että vähintään puolet yhteyttä ottaneista kotisivukävijöistä olisi ilman chattiä etsinyt tarvitsemansa muualta.

– Kannattavuusarvioinnissa ajattelen, että jos puolet chateista on potentiaalisia kauppoja ja niistä puolet johtaa kauppoihin, niin palvelu maksaa nopeasti itse itsensä takaisin. Kaikki muu siihen päälle on plussaa. Näin ajateltuna ei ole pienintäkään syytä olla käyttämättä palvelua.

Suurin osa chat-asiakkaista on Pakarisen mukaan ollut uusia asiakkaita, mutta joku vanhakin asiakas on huomioinut kannustavin kehuin kätevän uuden yhteydenottotavan.

Chat-myyjä kartoittaa, yrittäjä räätälöi

Action Factoryn asiakaskunta on laaja. Siihen kuuluu julkisen puolen asiakkaita, yritysasiakkaita ja yksityisiä asiakkaita. Yrityksessä tehdään paljon räätälöityjä paketteja, jotka sopivat juuri sen ryhmän tarpeeseen, jolle se tehdään.

– Chat-myyjän tehtävänä on kartoittaa tilanne valmiiksi. Pystyn sovittujen kysymysten ja vastausten perusteella tekemään valmiiksi räätälöintiä ennen kuin otan yhteyttä asiakkaaseen. Siinä jää yksi työvaihe minulta välistä, kun chatissä tehdään se puolestani.

Pakarinen suosittelee chat-myyjää erityisesti palvelualan yrityksille.

– Jos minä, joka en lähde mukaan juuri mihinkään markkinointi-innovaatioon, olen tähän tyytyväinen, niin uskoisin, että muidenkin kannattaisi kokeilla!

Lue lisää 02 Pron chat-myyjästä